رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: در امر مبارزه با سرقت و بخصوص سرقت خرد شاهد روند افزایشی هستیم که مطلوب پلیس و جامعه نیست.

سردار سید حسن بتولی رئیس پلیس آگاهی ناجا در مراسم افتتاحیه قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت که امروز در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد در سخنانی اظهارداشت: پلیس با جرائم مختلفی در حال مبارزه است که خوشبختانه در بسیاری از جرایم آمارها و نمودارهای آن حاکی از مهار جرم، کنترل و نظارت پلیس در مهار آن است و توانسته‌ایم جرائم را مهار کنیم.

وی ادامه داد: در امر مبارزه با سرقت و بخصوص سرقت خرد شاهد روند افزایشی هستیم که مطلوب پلیس و جامعه نیست و مسئولین هم بر کنترل و مهار آن در جامعه تاکید دارند.

سردار بتولی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که روند رشد و اقدامات ما در جلوگیری از روند رشد سرقت موثر نبوده است و بدنبال تدبیر فرماندهی فرایند برخورد با جرم سرقت را بازنگری کرده‌ایم و پی بردیم که هزینه و فایده جرم به شکلی است که انجام جرم برای مجرمین به صرفه است و اگر بخواهیم رسالت خود را خوب انجام دهیم باید به شکلی عمل کنیم که هزینه انجام جرم بالا رود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: برای اجرایی کردن تدبیر فرماندهی گفتیم یا باید این روند را ادامه دهیم که با این به مطلوب نمی‌رسیدیم و یک راه نیز تحمیل هزینه پلیس در کشور بود که این هم مطلوب نبود و فکر کردیم فرایند مبارزه با جرم را تغییر دهیم و جرم را محاصره کرده و با مجرم مبارزه کنیم و جامعه را واکسینه نمائیم.

وی یادآور شد: در برنامه تغییر روش 4 پارادایم را در دستور کار قرار دادیم و برای مبارزه با جرم باید روی پرونده‌ها مطالعه انجام دهیم چرا که پرونده‌ها دریای اطلاعات هستند و فعالیت‌های مطالعاتی و اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم.

سردار بتولی اضافه کرد: براساس این نگرش دستور العمل مبارزه با سرقت را نوشتیم و کاری را که تا الان انجام می‌دادیم را بازیگری کردیم و تقویت مشارکت سازمان‌های دولتی در امر مبارزه با جرم و سرقت را در نظر گرفتیم و رده‌های ناجا شامل حقوقی، اجتماعی و اطلاعات را مشارکت دادیم و بازیافت هسته مرکزی مبارزه با سرقت و پلیس‌های پیشگیری و آگاهی و فعال‌سازی سازمان‌های بیرونی اعم از قوه قضاییه، شورای امنیت و مجلس و جامعه را در نظر گرفتیم تا به کاهش سرقت در جامعه نزدیک شویم و برای اینکه این دستورالعمل خوب دیده شود، قرارگاهی در دستور کار قرار گرفت تا تمام رده‌های مناسب در آن حضور داشته باشند و همه رده‌ها بدانند یک چشم بینا و ناظر وجود دارد که سال گذشته این طرح را در شیراز انجام دادیم و طرح تشدید مقابله با سرقت را در اسفندماه سال گذشته اجرا کردیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: 76 درصد سرقت‌ها در قریب 14 استان انجام می‌شود که 65 درصد در مراکز این استان‌ها صورت می‌گیرد.

وی اهداف ایجاد قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت را تقویت توجه به ماموریت مبارزه با سرقت، تسریع در فرایند رسیدگی و مقابله با سرقت، تهیه برآوردهای واقعی و سریع از ابعاد جرم، تصمیم‌گیری سریع و مناسب، تشخیص و تعیین اولویت مبارزه و تنظیم طرح‌های عملیاتی فرعی برشمرد.

وی گفت: باید از توانمندی‌های دیگر پلیس استفاده کنیم که طرح ردیابی قطعات خودرو، لینک سامانه خودرو و موتورسیکلت‌های متفرقه، هدایت منابع خبری و طرح توسعه بهره‌گیری از دوربین‌ها در افزایش اماکن عمومی و خصوصی نیز مد نظر ما است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: در سال 2005 در انگلستان 60 درصد مناطل به دربهای ضد سرقت مجهز شده‌اند و 40 درصد به دوربین و منازلی که ضد سرقت بوده‌اند 6 برابر کمتر مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نویسنده: جواد کشتگر
  • يكشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۴۸:۰۰
  • موافقین ۱ مخالفین ۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی